ضرورت استفاده از انیمیشن در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی

ورود انیمیشین در حوزه های مختلف توانسته نقش مهمی در فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی داشته باشد. جذابیت و زیبایی از یک سو و سادگی و عامیانه بودن از سویی دیگر سبب افزایش مخاطبان انیمیشن شده است. استفاده از انیمیشن در حوزه راهنمایی و رانندگی نشان داد که به غیر از جلسات رسمی، آموزشهای سنتی، پیامهای مختلف و برخوردها نیز راه بهتر و ساده تری برای کنترل رانندگان و رعایت قوانین و مقررات توسط آنها وجود دارد. تاثیر گذاری بالای انیمیشن کاربرد آنرا در حوزه های مختلف میسر ساخته که از آن جمله می توان به انیمیشن های بهینه سازی مصرف سوخت اشاره کرد. با توجه به تاثیرگذاری زیاد انیمیشن متاسفانه تاکنون در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است. انیمیشن های حاوی پیام های ترویجی برای کشاورزان می تواند سهم به سزایی در نحوه تولید، کاربرد صحیح نهاده ها و در کل افزایش بهره وری و  توسعه پایدار داشته و حتی می تواند برای مصرف کنندگان محصولات کشاورزی نیز پیام های مفیدی به همراه داشته باشد. مطمئناً پخش چنین انیمیشن هایی می تواند سطح آگاهی عمومی جامعه را نسبت به مسائل کشاورزی و منابع طبیعی بالا ببرد و مردم را هرچه بیشتر به سمت طبیعت بکشاند و استفاده صحیح از طبیعت را به آنها آموزش دهد.

چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی (دانشگاه تبریز)

بررسی وضعیت مدیریت و عوامل موثر درمکانیزاسیون اراضی کشاورزی
(مطالعه موردی روستاهای شهرستان نیشابور)

نگارش : اویس محمدی
oveis80@yahoo.com
استادان راهنما: دکتر شاپور ظریفیان، دکتر جعفر حقیقت
استاد مشاور: دکتر رسول محمدرضایی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته: مدیریت کشاورزی گرایش: مدیریت مزرعه
دانشگاه: تبریز دانشکده: کشاورزی تاریخ فارغ التحصیلی:20/4/1385 تعداد صفحه106

چکیده:
سیاستگذاری، برنامه ریزی و استفاده بهینه از ماشین در کشاورزی و توسعه آن در منطقه، اصولا نیازمند در دست بودن اطلاعات صحیح از وضعیت مکانیزاسیون منطقه و شناسایی عوامل موثر در بکار گیری آن توسط کشاورزان در عملیات کشاورزی است. پایین بودن هزینه استفاده از ماشین در مقابل استفاده از نیروی کار، کیفیت مطلوب‌تر عملیات و محصولات حاصل از آن و مدیریت سهل‌تر ماشین آلات، مکانیزاسیون را جزئی جدا ناپذیر از کشاورزی نموده است. هدف این تحقیق شناسایی وضعیت مکانیزاسیون و عوامل موثر بر آن در منطقه نیشابور در استان خراسان رضوی بود. هم­چنین مسایل و مشکلات کشاورزان در مکانیزه کردن کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق از جنبه هدف کاربردی، از جنبه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی، از نظر زمانی مقطعی، و بر اساس میزان نظارت و درجه کنترل، از نوع تحقیق میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1346 کشاورز روستاهای تابعه شهرستان نیشابور که دارای تراکتور با عمر زیر 15 سال بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150نفر محاسبه گردید و بصورت نمونه گیری طبقه­ای متناسب از روستاهای مختلف بطور تصادفی نمونه گیری شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه­ای در سه بخش با سوالات بسته و باز استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد سطح مکانیزاسیون منطقه در حد 46/0 بود که در مقایسه با میانگین کشوری (7/0) اختلاف زیادی داشت. برای آزمون فرضیه‌ها از ضرایب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و برای تبیین تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام، تلخیص داده‌ها و تحلیل‌های آماری ذکر شده با استفاده از نرم‌افزارهای Excel. 2003 و Spss. 15 استفاده شد. بین متغیرهای میزان تحصیلات زارعین، تعداد افراد خانوار، نوع و میزان مالکیت ماشین آلات، سطح زیر کشت، عملکرد محصولات، دفعات شرکت در کلاسهای ترویجی، ارتباط اجتماعی، رضامندی، مهارت فنی و استفاده مطلوب از ماشین آلات در دسترس و درجه مکانیزاسیون واحد زراعی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بین متغیرهای سن و میزان کمک اعضای خانواده با درجه مکانیزاسیون واحد زراعی رابطه معکوس و معنی‌داری برقرار بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام­به­گام نیز نشان داد که 80 درصد از تغییرات متغییر وابسته توسط متغیر های مستقل وارد شده در معادله رگرسیونی شامل شرکت در کلاسهای ترویجی، مهارت فنی، تعداد، فاصله و اندازه قطعات واحد زراعی پیش بینی ‌گردید.

واژه­های کلیدی: توسعه کشاورزی، فن‌آوری،مکانیزاسیون کشاورزی، ویژگهای اجتماعی، اقتصادی و فردی زارعین، نیشابور، خراسان رضوی

چکیده مقاله

بررسی شیوه های کاهش هزینه حمل و نقل دانه های روغنی با استفاده از روشهای فنی و اقتصادی (۱)


سعید مقیسه

 چکیده

دانه های روغنی بعنوان گیاهان صنعتی، بدلیل کاربردهای فراوان در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام و طیور و مصارف متعدد صنعتی و غیره در میان محصولات کشاورزی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. چرخه صنعت روغن نباتی بر وجود و عدم وجود دانه های روغنی می چرخد. حمل و نقل دانه های روغنی به لحاظ پراکندگی مناطق تولید در سطح کشور از موارد مهم و تأثیر گذار بر هزینه های تولید روغن نباتی می باشد. مسلماً ارائه راهکارهای اساسی از جمله مسائل فنی و اقتصادی جهت بهبود حمل و نقل دانه های روغنی، علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل بر قیمت تمام شده روغن نباتی تأثیر گذاشته و نهایتا منجر به کاهش بار مالی از دوش تولید کنندگان و مصرف کنندگان این کالای ضروری میگردد.

این تحقیق با هدف کاهش هزینه حمل و نقل دانه های روغنی در کشور با استفاده از شیوه های فنی و اقتصادی بمنظور ارائه خط مشی برای برنامه ریزان، سیاستگذاران، تولیدکنندگان روغن نباتی و متولیان حمل و نقل دانه های روغنی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد کاربرد شیوه های  فنی و اقتصادی نظیر برنامه ریزی خطی جهت بهینه سازی حمل و نقل و یا سایر روشهای فنی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش هزینه حمل و نقل دانه های روغنی دارد.

کلمات کلیدی : روشهای فنی و اقتصادی، کاهش هزینه ، حمل و نقل ، دانه های روغنی



(۱) مقاله استخراج شده از پایان نامه و پذیرفته و چاپ شده در دومین سمینار دانه های روغنی و روغن نباتی ایران

پرچمدار کشاورزی مهندسی

از سمت راست : مهندس موحدیان رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور، مهندس محسنی رئیس اداره جهاد کشاورزی استان تهران، مهندس رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهراناولین حضورم در سازمان نظام مهندسی برمی گرده به سال ۸۳ که مصادف با عضویتم در نظام مهندسی بود. بعد هم دیگه اون اطراف آفتابی نشدم تا تابستان سال گذشته. شاید دلیل عمده اش خمودی سازمان بود که بی انگیزگی من و امثال من رو به همراه داشت. اما در تابستان گذشته که تیم جدید بعد از دومین دور انتخابات فعالیت خود را آغاز کرد اوضاع فرق کرد. بنده با حضور در سازمان این نکته را به وضوح دیدم و به عینه شاهد پتانسیل های بالقوه ای بودم که تیم حاضر با انگیزه بالا درصدد بالفعل کردن آنها بود. عملکرد شورای دوم استان تهران با ریاست آقای مهندس رمضان نژاد تا کنون نشان از تغییرات عمده با رویکردی هدفمند بوده است. البته از نقش آقای مهندس رمضان نژاد بعنوان فردی که خود را وقف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کرده و پشت به سمت های اداری نظیر مدیرکل وزارتخانه و مشاور وزیر نموده، نباید غافل شد. مهندس رمضان نژاد با تفکرات و اهدافی روشن به دنبال هویت بخشی به مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و ارتقاء منزلت اجتماعی دانش آموختگان این رشته است. او به دنبال این است که حضور مهندسین را در مزرعه پررنگ تر نماید و از حضور غیر متخصصین در این حوزه جلوگیری بعمل آورد. وقتی پای صحبت هایش می نشینی تنها دغدغه ذهنی اش نظام مند کردن مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و تدوین استراتژی مناسب جهت کشاورزی مهندسی است. حدود یک سالی که بنده بعنوان یک عضو ساده نه یک کارمند ارتباط نزدیکی با ایشان و تیم اجرایی اشان دارم شاهد این قضیه بوده ام. دانش آموختگان محترم کشاورزی و منابع طبیعی و اعضای محترم سازمان با حضور در سازمان پی به تفاوتهای عمده سازمان در سالهای گذشته با شرایط فعلی خواهند برد و باید توجه کنند که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای آنها و در جهت ارتقاء آنهاست و در وضعیت فعلی، تنها مجموعه ای که به دنبال تحول در بخش کشاورزی کشور است. در کل باید بگویم کشاورزی کشور ما در سطوح مدیریتی به شخصیت های ارزشمندی نظیر مهندس رمضان نژاد بسیار نیازمند است. وجود این افراد سبب زنده شدن و پویایی و هویت بخشی به مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خواهد شد.

میوه های به رنگ حسرت

امروز بعد از ظهر برنامه ای در مورد بازار میوه کویت از تلویزیون پخش شد. هر چند نتوانستم برنامه را به طور کامل ببینم اما همان چند دقیقه برای یک دنیا افسوس و تاسف کافی بود. بازاری رنگارنگ که اکثر میوه هایش ایرانی است که شاید بعضی وقت ها فقط نمونه اش را بتوان در تصاویر هنری دید. البته خوشحالم از اینکه محصولات کشاورزی ما صادر می شود ولی جای حسرت آن باقی است که چرا فقط این نوع میوه ها باید به کام خارجی ها باشد. میوه های که در میادین میوه و تره بار داخلی عرضه می شوند فاقد کیفیت و استانداردهای لازمند. متاسفانه تاکنون هیچ شاخص و معیاری برای سنجش کیفیت میوه ها و سایر محصولات کشاورزی تبیین نشده و محصولات کشاورزی ما بدون هیچ کنترلی وارد بازار داخلی می گردند. این در حالی است که دنیا به سمت مصرف محصولات بدون سم و کود می رود. علی رغم اینکه تولیدکنندگانی در ایران هستند که به صورت بیولوژیک محصولی سالم تولید می کنند ولی هنوز مراکزی برای عرضه این محصولات ایجاد نشده است. امیدوارم میوه های درجه یک ایرانی اول به کام ایرانی باشد بعد به کام جیب ایرانی.

نشست مدیران مسئول نشریات کشاورزی در سازمان نظام مهندسی

دیروز دومین جلسه مدیران مسئول نشریات کشاورزی و منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران تشکیل شد. بنده نیز به درخواست ریاست سازمان در این جلسه شرکت کردم. مهمترین هدف و  نقطه تمرکز جلسه، نقش نشریات در فرهنگ سازی، هویت بخشی و ارتقاء منزلت اجتماعی مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بود. بحث هایی که در جلسه مطرح شد بالاخص صحبتهای آقای مهندس رمضان نژاد ریاست سازمان حاکی از دغدغه های موجود مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نبود استراتژی مناسب در این زمینه بود. قرار است این جلسات به صورت ماهانه در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار شود. با توجه به نقش نشریات کشاورزی و منابع طبیعی و همکاری توام  آنها با سازمان نظام مهندسی امید آن میرود که حاصل این نشست ها در مهندسی کردن کشاورزی کشور و پر رنگ کردن حضور دانش آموختگان در مزرعه ثمربخش باشد.