شب یلدا، تابع تقاضا و انار

بعد از سلام اول شب یلدا رو به همه شما هموطنان عزیز تبریک می گم و امیدوارم تاریکی های زندگیتان به بلندی شب یلدا نباشه. امشب رفته بودم میوه از جمله انار بخرم . واقعاً آدم آخر انصاف و مردانگی رو در این میادین میوه و تره بار و میوه فروش ها و حتی وانت های میوه فروشی که کنار خیابان می ایستند، به وضوح می بینه. روی هر چی تابع تقاضا و قانون تقاضاست سفید کردند.انار دیدم از کیلویی 710 تومان که مال سال گذشته بود تا کیلویی 1450 تومان. واقعاً بی انصافیه . ولی چه باید کرد، یه ساله و یه شب یلدا. مردم هم از مستضعف گرفته تا ثروتمند مجبورند طعم این انار و یا سایر میوه ها و اجناس دیگر و که به این نحو گران شده بچشند و این یه شب و به جیبشون نگاه نکنند. یکی هم تو این مملکت پیدا نمیشه جلوی این وضعیت اسفبار بگیره. باید بگم این وضعیت فقط برای امشبه و از فردا باید منتظر قیمت های دیگه بود البته اگه نخواهند شب یلدا رو تا آخر سال ادامه بدهند.

شهادت امام محمد تقی علیه السلام

شهادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی علیه السلام بر شما تسلیت باد.

دریغ از یک مهندس کشاورزی!!!!!!!

انتخابات هم با تمام حواشی و غیر حواشی به اتمام رسید. حالا قلب کاندیداهاست که هر لحظه شدیدتر از قبل می تپه. حضور مردم نسبت به انتخابات قبلی شوراها خیلی پر رنگ تر بود. اما افسوس که در میان این کاندیداها و یا ائتلاف های حاضر در انتخابات هیچ کاندید مطرحی از دانش آموختگان کشاورزی وجود نداشت و یا اگر هم داشت خیلی ناشناس باقی موند. به امید اینکه در انتخابات بعد شاهد حضور ائتلاف ها و کاندیداهایی از دانش آموختگان کشاورزی باشیم.

سیب زمینی کاران عمال بیگانه

با توجه به اخبار واصله از سراسر کشور مشخص شد ، سیب زمینی کاران با عوامل بیگانه در ارتباط بوده و امسال اقدام به تهیه بذر و کود و سم از آنها نموده اند. به همین خاطر هیات دولت در اقدامی جسورانه تعرفه واردات سیب زمینی را در زمان برداشت سیب زمینی حذف نمود تا با این کار ضربه ایی مهلک به سیب زمینی کاران وارد نموده و دست عمال بیگانه را قطع نماید. از اهداف مهم دیگر این مصوبه، می توان به افزایش مطلوبیت نهایی دلالان سیب زمینی که به واقع از نیروهای خودی هستند و امید به کاهش قیمت در مصرف کنندگان خوش خیال اشاره نمود.

فاجعه ایی به نام ضایعات محصولات کشاورزی

دیروز در روزنامه همشهری خبری به نقل از آقای احمدی مدیر موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی درج شده بود که ضایعات محصولات کشاورزی کشور سالانه 15 میلیون تن می باشد که قسمت اعظم آن مربوط به مراحل بعد از برداشت است!

علیرغم اینکه اکثر کشاورزان ما هنوز از روشهای سنتی در کاشت ، داشت و برداشت استفاده می کنند ولی متاسفانه شاهد بیان این مطلب هستیم که اکثر ضایعات محصولات، مربوط به مراحل بعد از برداشت است. ضایعاتی ناشی از حمل و نقل، انبارداری ، صنایع تبدیلی و ... . اگر کمی بیاندیشید خواهید دید که 15 میلیون تن ضایعات در کشوری که وارداتش چهره نمایانی از صادراتش را بر جا نگذاشته فاجعه ای بس بزرگ است. معمولاً تصور بر این بود که اکثر ضایعات، ناشی از شیوه های سنتی کشاورزی، مخصوصا شیوه های سنتی برداشت محصول است. حال شاهدیم که واقعیت چیز دیگری است.  استفاده ناصحیح از تکنولوژی روز و استانداردهای لازم مسبب این ضایعه است. عدم رعایت شیوه های حمل و نقل بهینه ، وسایل حمل فرسوده ، جاده های نامناسب، رعایت نکردن اصول برداشت محصول، غلط بودن شیوه های انبارداری، توسعه نیافتگی صنعت انبارداری ، استفاده از دستگاهها و ماشین آلاتی فرسوده در صنایع تبدیلی و... از عوامل مهم و تاثیر گذار در بروز این ضایعات است. باید به جرأت گفت که صنعت غیر استاندارد، تیشه به ریشه کشاورزی این کشور می زند و خواهد زد.

روز دانشجو مبارک

امروز روز دانشجوست. روزی که به یاد سه تن از شهیدان پرآوازه دانشجو ، قندچی ، شریعت رضوی و بزرگ نیا و ارج نهادن به مقام شامخ دانشجویان نامگذاری شده است. طبق روال هر سال  دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور برای گرامیداشت این روز مراسمی برپا می کنند. امسال به خاطر اینکه 16 آذر مقارن با روز پنجشنبه شد، اکثر دانشجویان مراسم تجلیل از روز دانشجو را به جهت تعطیل بودن روز پنجشنبه در روز چهارشنبه 15 آذر ماه برگزار کردند. دانشگاه تهران نیز مثل همیشه در چنین روزهایی در حلقه نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت و نظم دانشگاه محاصره شده بود و اجازه ورود هیچ فردی غیر از دانشجویان دانشگاه تهران را نمی دادند. دیروز با یکی از دوستان دانشجو برای گرفتن کتابی به دانشگاه رفتیم  که متوجه تجمع دانشجویان شدیم ، عده ای از دانشجویان مقابل دانشکده فنی  که محل شهادت شهدای دانشجوست تجمع کرده بودند. برخلاف میل باطنی دوستم که دلهره داشت برای مان اتفاقی بیافتد به نزدیک تجمع رفتیم تا چند تا عکس خبری برای وبلاگم بگیرم. مکثی کمتر از پنج دقیقه برای گرفتن عکس داشتیم و بعد با دوستم از دانشگاه خارج شدیم. جالب اینجاست دوستم که دانشجوی دکترای دانشگاه تهرانه ، اطلاعی از علت نامگذاری این روز نداشت البته مطمئنم که تعداد زیادی از دانشجویان علت نامگذاری این روز را نمی دانند.  به هر حال این روز را به دانشجویان سابق ، دانشجویان فعلی و دانشجویان آینده تبریک و تهنیت عرض نموده و یاد و خاطره دانشجویان شهید این روز را گرامی می دارم.

دانشکده فنی دانشگاه تهران          دانشکده فنی دانشگاه تهران

میلاد امام رضا (علیه السلام)

میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بر شما مبارک باد.

ماراتنی به نام تسویه حساب

چند روزیه که شدید مشغول تسویه حساب دانشگاه هستم. چشم تون روز بد نبینه ، واقعاً آدمو کلافه میکنه، یه چیزی تو مایه هفت خوان رستم. وقتی خواستی تسویه حسابو شروع کنی، مسئول مربوطه دو سه تا برگه پر از جای امضاء و مهر به دستت میده ، میگه : خوش بگذره. حالا باید کفش آهنی به پا کنی و راه بیافتی. یه جاهایی میریو یه افرادیو می بینی و ازشون امضاء میگیری که توی این مدت تحصیلی بعضی هاشونو یک دفعه هم ندیدی. این تسویه حسابم برای خودش عالمی داره : یه جایی که سریع برات امضاء میکنه و مهر میزنه میگه به سلامت. یه جا اول بهت نگاهی میکنه ببینه تا حالا اصلاً دیدت یا نه، بعداً امضاء میکنه. یه جا میری، میگه باید کارشناس مدارکو نگاه کنه بعد از تاییدش، رئیس امضاء بزنه.  یه جا رئیسه نه میبینت نه میشناست، سریع امضاء میکنه ، یه جا میگن مسئولش نیست برو بعداً بیا، میگی کی بیام ، میگه آقا مگه من اینجا مسئول پاسخگویی مراجعانم، وظیفه من نیست برو از خودش بپرس کی میاد. یه جا میری سه چهار تا برگه دیگه میده میگه اینارو پر کن بعد رئیس تایید کنه بعد بده تایپ بشه بعد دوباره بیار رئیس تایید کنه و امضاء بزنه. یه جا میری میبنی شوهر مسئوله  زنگ زده احضارش کرده، مرخصی گرفته رفته، فرداش هم که میای می بینی تو اتاق همکاراش داره قصه تعریف میکنه و شعر می خونه بهش می گی دکتر ، مهندس، سرکار، آدم شریف لطفا تشریف بیار اینو برام امضاء کن، دادش در میاد آقا چه خبره من از صبح چند نفرو (یک نفر) مثل شما راه انداختم خسته شدم، این کار وظیفه من نیست و ... اینجاست که باید براش گریه کنی. خلاصه اینم شده وضعیت اسفبار دانشگاههای ایران چه دولتیش چه آزادش. یکی نیست بیاد بگه آخه با این همه پیشرفت تکنولوژی برای چی باید مثل عصر حجریا از این اتاق به اون اتاق بریم امضاء بگیریم. روسا و مسئولین دانشگاهها و وزارت علوم اگر به فکر باشند میان با راه اندازی سیستم شبکه ای و استفاده از تکنولوژی روز با اعلام اسم دانشجو به تمام قسمت ها از طریق شبکه، در خصوص تسویه حسابشان استعلام نموده و در عرض کمتر از یک روز تسویه حساب رو تموم می کنن. هرچند بعضی ها یا نمی دونند یا خودشونو به گمراهی میزنند یا از مردم آزاری خیلی خوش شون میاد. علی ایحال در آخر هم اینو به خودم گفتم و به شما هم می گم که : خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است

زمانبندی ارسال مقاله برای سمینار بین المللی مدیریت مزرعه

آخرین زمان ارسال مقاله برای شانزدهمین سمینار بین المللی مدیریت مزرعه در کشور ایرلند سال ۲۰۰۷ :

مقالات آکادمیک :

چکیده                   ۲۰ دسامبر ۲۰۰۶

مقاله کامل              ۱۶ مارس ۲۰۰۷

 

مقالات کاربردی :

چکیده                   ۳۱ ژانویه ۲۰۰۷

 مقاله کامل            ۱۹ آوریل ۲۰۰۷     

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://www.ifma16.org مراجعه فرمایید.