تبریک

جناب آقای

دکتر پزشکی راد
مهندس رمضان نژاد
مهندس بزرگی
مهندس یحیی زاده
مهندس پویان
مهندس فلاح عباسپور
مهندس صارمی
انتخاب شایسته جنابعالی را در دومین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران تبریک عرض نموده برای جنابعالی از درگاه خداوند منان توفیق و کامیابی روز افزون مسئلت می نمایم.

سعید مقیسه

مدیر مسئول وبلاگ مدیریت کشاورزی

منتخبین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

با سلام

روز جمعه گذشته ۲۲/۲/۸۵ دومین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران  در فرهنگسرای بهمن برگزار گردید که منتخبین این انتخابات به شرح زیر اعلام می گردد:

۱- دکتر پزشکی راد با بیش از 480 رای
2- مهندس رمضان نژاد با 420 رای
3- مهندس بزرگی با 360 رای
4- مهندس یحیی زاده با 31۷ رای
5- مهندس پویان با 3۱۴ رای
6- مهندس فلاح عباسپور با 30۸ رای
7- مهندس صارمی با 298 رای
 

با آرزوی موفقیت برای این عزیزان

نفرات ۴ تا ۱۰ چشم انتظار معافیت سربازی

بازم خبر خوش معافیت سربازی برای قشر تحصیل کرده جامعه. جای بسی خوشحالی و مسرت است که مسئولین محترم نظام وظیفه عمومی دغدغه قشر تحصیل کرده وفرهیخته جامعه را دارند و در جهت ارائه تسهیلات به این اقشار اقدامات مثبتی انجام می دهند.

اما نکته قابل توجهی که در این زمینه به آن توجه نشده برابر گرفتن نفرات اول تا سوم دانشگاههای دولتی و آزاد با هم است. البته قصد جسارت به دانشجویان دانشگاه آزاد را ندارم ولی مطمئنم افرادی که در دانشگاه دولتی رتبه های ۴ تا ۱۰ را آورده اند حتما توانایی گرفتن رتبه ۱ تا ۳ را در دانشگاه آزاد دارند مخصوصا در کنکور مقطع کارشناسی ارشد و فقط به خاطر هراس از هزینه بالای دانشگاه آزاد در کنکور آن شرکت نکرده اند. نکته بعدی اخذ رتبه های ۱ تا ۳  توسط دختران و برخی از افرادی که از راههای دیگر معافیت گرفته اند که طبیعتا مشمول این معافیت نمی شوند.

اگر به نوعی مسئولین محترم معافیت های نفرات برتر را تا ۱۰ نفر اول افزایش می دادند و یا به جای افرادی که در نفرات اول تا سوم هستند و مشمول این طرح نمی شوند از جمله خانم ها و افرادی که سابقا معافیت گرفته اند، نفرات بعدی را قرار بدهند، عدالت به نحو احسن در این طرح به چشم می خورد و باعث انگیزه در قشر فرهیخته و نخبه می گردد.

امیدوارم به حول و قوه الهی شاهد اجرای این طرح به شیوه فوق الذکر که دغدغه اصلی اقشار فرهیخته می باشد باشیم.

یه خبر خوش خوش خوش

معاون وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام کرد: نفرات اول تا سوم کنکور سراسری در 5 گروه آزمایشی دانشگاه‌های دولتی و 6 گروه آزمایشی دانشگاه آزاد کماکان از معافیت دائم برخوردار می‌شوند.

سردار بهمن کارگر در گفت‌وگو با مهر، در رابطه با بحث خدمت وظیفه فرهیختگان، قوانین مربوط به آن چگونه است که در سطح کشور باید اجرا شود، گفت: بنا به ابلاغی که در سال 1384 صورت گرفته، فرهیختگان و نخبگان به 6 گروه تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: محققین، مبتکرین، مخترعین، نفرات اول المپیادها و کنکوری‌های سراسری دانشگاه‌ها، حافظان قرآن و نهج البلاغه و قاریان قرآن و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی جزو این 6 گروه قرار دارند.

کارگر، در مورد نفرات برتر المپیادها و کنکور سراسری دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تا 23/4/1385 و ضابطه ای که وجود دارد، گفت: به نفرات برتر کنکور سراسری در 5 گروه آزمایشی در دانشگاه‌های دولتی و در 6 گروه آزماشی در دانشگاه‌های آزاد کماکان به نفرات اول تا سوم معافیت دائم داده می‌شود.

وی تصریح کرد: این ضابطه که بنده عرض کردم در مورد نفرات برتر المپیادها و کنکور سراسری که در قالب ضوابط فرهیختگان و نخبگان، نفرات اول تا دهم را در بر می‌گیرد. سه نفر اول معافیت دایم می‌گیرند. 7 نفر بعد شامل ضوابط نخبگان و فرهیختگان می‌شوند. آنهایی هم که در المپیاد‌های علمی بین المللی و یا المپیادهای داخلی امتیاز کسب می‌کنند، 3 نفر اولشان معاف دایم می‌شوند و همچنین 3 نفر اول المپیادهای داخلی که مسابقات جهانی ندارند.

کارگر در مورد کارشناسی ارشد و بالاتر افزود: در طرح نخبگان و فرهیختگان، در صورتی که در آزمونی که شرکت کرده اند بیش از 5 هزار نفر باشند، 3 نفر اول آنان را شامل می‌شود. اگر پایین تر از 5 هزار نفر باشد نفرات اول فقط شامل حال آنان می‌شود. لذا این گروه از افرادی که عرض کردم در این 6 گروه قرار می‌گیرند تا 23/3/85 آن ضابطه قبلی که نفرات اول تا سوم معافیت دایم می‌گیرند ادامه دارد. اگر دوباره تصویب بشود، آنان معاف دائم می‌شوند و گرنه شامل حال همین فرهیختگان و نخبگان می‌شود.

معاون وظیفه عمومی ناجا گفت: این نفراتی که اعلام کردم به عنوان فرهیختگان و نخبگان که 6 گروه می‌شدند، اینها برای آنکه از امتیازاتی که در این ضوابط گذاشته شده است و این ضوابط در سال 1384 ابلاغ شده است. ابتدای سال 1384 ابلاغ شده است و ما به دنبال اجرای آن هستیم. الان هم در معاونت وظیفه عمومی اجرا می‌شود و امیدواریم که عزیزان به موقع مراجعه کنند و از این امتیازات استفاده کنند. امتیازاتی هم که برای نخبگان و فرهیختگان در نظر گرفته شده است یکی تقاضای مهلت جهت انتخاب زمان اعزام، پیشنهاد محل خدمت، استفاده از درجه بالاتر، برخورداری از حقوق و مزایای بیشتر، استفاده از فرصتهای مطالعاتی و تحقیقاتی، استفاده از کمک هزینه تحقیقات و اختراعات، امکان استخدام پس از انقضاء خدمت دوره ضرورت تناسب با تخصص مورد نیاز در مراکز علمی - تحقیقاتی، امتیازاتی است که به نخبگان و فرهیختگان اعطا می‌شود.

وی توضیح داد: روش آن هم به این صورت است که این افراد توسط سازمان‌های مربوطه باید به معاونت وظیفه عمومی ناجا معرفی و مشمول یا اخذ دفترچه راهنمای وظیفه عمومی، مدارک مورد نیاز را به معاونت وظیفه عمومی ارسال و معاونت وظیفه عمومی ناجا افراد را به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌کند.

توزیع رایگان نشریه صنعت روغن نباتی

برای بار دوم  امروز در وبلاگم اعلام میکنم به تعداد محدود شماره فروردین و اردیبهشت  سال ۸۵نشریه صنعت روغن نباتی که تا هفته آینده به چاپ می رسد به صورت رایگان برای علاقه مندان صنعت روغن نباتی ارسال می گردد. علاقمندان محترم لطفا آدرس خود را درقسمت نظرات وارد نمایند.(۱/۳/۸۵ آخرین مهلت ارسال درخواست ها)

لطفاْ پس از اتمام مهلت ارسال رایگان نشریه (۱/۳/۸۵) جهت اشتراک با دفتر نشریه به شماره
۴-۸۸۸۴۱۰۵۲ تماس حاصل فرمایید.

ارسال رایگان نشریه

سلام

اساتید، محققین، دانشجویان و کلیه افرادی که علاقمندند  شماره فروردین و اردیبهشت ۸۵نشریه صنعت روغن نباتی را دریافت نمایند. لطفا آدرس خود را در بخش نظرات بنویسند. فقط تعداد محدودی بصورت رایگان برای ارسال در نظر گرفته شده است. عزیزانی که تمایل به اشتراک این نشریه علمی و آموزشی و خبری در زمینه صنعت روغن نباتی و دانه های روغنی دارند شماره فکس یا ایمیل خود را در بخش نظرات وارد نمایند تا در اسرع وقت فرم اشتراک برایشان ارسال گردد.

لطفاْ پس از اتمام مهلت ارسال رایگان نشریه (۱/۳/۸۵) جهت اشتراک با دفتر نشریه به شماره
۴-۸۸۸۴۱۰۵۲ تماس حاصل فرمایید.

گلخانه و اشتغال

نمی دونم چرا مسئولان محترم کشاورزی کشور به فکر این همه فارغ التحصیل کشاورزی نیستند.  اگر کشور ما امکانات نداشت یه حرفی. چیزی که اینجا زیاده امکاناته. کشوری با این همه زمین مزروعی با چندین نوع آب و هوا و....! باید به فکر بود. چرا با تمام این استعدادهای بالقوه و بالفعل بازهم کشاورزی را در زیر چرخ دنده های صنعت له می کنیم. باید و باید و باید کشاورزی در اولویت اول این کشور قرار گیرد.

بازم خدا پدر و مادر مسئولین وزارت مسکن و بیامرزه که یه شهرک گلخانه ایی بزرگ هیدروپونیک تو هشتگرد راه انداختند هرچند که هنوز به طور کامل راه اندازی نشده ولی در کل نفس عمل خوب است، آنهم از وزارتی که هیچ ارتباطی با کشاورزی ندارد. البته شنیدم وزارت کشاورزی هم چندتا شهرک گلخانه ای دارد که برای گرفتن آن باید از هفت خان رستم گذشت. اگر مسئولین محترم کشاورزی بیایند در هر استان چندین شهرک گلخانه ایی ایجاد کنند و با شرایط آسان به هر فارغ التحصیل نیم یا یک هکتار زمین واگذار کنند باقیات و صالحات بزرگی انجام داده اند. چراکه هم جوانان بیکار را مشغول به کار می کنند و هم تولید کشور را افزایش می دهند.  حتی می توانند دوران خدمت سربازی را هم در این گلخانه ها بصورت امریه مشغول باشند. امیدورام با همت و برنامه ریزی مسئولین محترم شاهد افزایش تعداد گلخانه ها و در نهایت افزایش تولید محصولات گلخانه ای تا سرحد خودکفایی باشیم.

شانزدهمین کنگره مدیریت کشاورزی سال ۲۰۰۷ - کشور ایرلند

2007 16th IFMA Congress –  Ireland

 

Theme 'A Vibrant Rural Economy - The Challenge for Balance'

15th – 20th July 2007 – Cork, Ireland
Venue: University College Cork.

The congress agenda will incorporate precongress and post congress tours in both southern and northern Ireland. The congress itself will provide a platform for debating the issues involved in sustaining a vibrant and balanced rural economy in a country where agriculture is a signifacant contributer to growth and development.

Website address: www.ifma16.org

بیکاری در بخش کشاورزی

 سلام

امروز به فکرم رسید صحبتی در مورد درصد بیکاری قابل توجه فارغ التحصیلان کشاورزی کنم.  معضلی که دامنگیر جامعه، اقتصاد، کشاورزی و در کل کشور ماست. با توجه به تکثر رشته های کشاورزی سالانه شاهد  پذیرش و توامان فراغت از تحصیل تعداد زیادی دانشجو در این رشته ها میباشیم. متاسفانه هیچ معادله منطقی بین ورودی و خروجی در این بخش حاکم نیست. شواهد حاکی است در رشته های مختلف کشاورزی که در دانشگاههای دولتی و آزاد و ... تدریس می شود نیازها و زمینه های بازار کار مد نظر قرار نمی گیرد. در چند ساله اخیر تعداد دانشجویان دختر چندین برابر تعداد دانشجویان پسر بوده ، تا جایی که در برخی رشته ها نظیر گیاهپزشکی ، صنایع غذایی و ... فقط تعداد انگشت شمار دانشجوی پسر وجود دارد. البته به نظر بنده این کار به لحاظ وضعیت عرضه کار محدود سیاست مناسبی است چرا که تعداد دختران داوطلب در آزمون سراسری بیشتر می باشد و از طرف دیگر دختران پس از فارغ التحصیلی کمتر تمایل به کار در مزرعه و بخش کشاورزی دارند در نتیجه برای تعداد محدود پسری که در رشته های کشاورزی فارغ التحصیل میشوند موقعیت جذب در بازار کار بخش کشاورزی بیشتر می شود. روی هم رفته شاید این استراتژی در کوتاه مدت جوابگو باشد ولی مطمئنا در دراز مدت نمی تواند سیاست کاربردی مناسبی باشد.

برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای بازار کار در بخش کشاورزی بایستی برنامه ریزان محترم وزارت علوم و وزارت کشاورزی برای جذب دانشجو در رشته های کشاورزی اقدام به برنامه ریزی مشترک نمایند. در این صورت با در نظر گرفتن عرضه کار در زیر بخش های کشاورزی در کوتاه مدت و بلند مدت اقدام به جذب دانشجو نمایند. متاسفانه در حال حاضر با مازاد تقاضای کار در کشاورزی مواجه هستیم. اکثر فارغ التحصیلان کشاورزی در کارهای غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود اشتغال دارند. البته دلایل متعددی غیر از موارد یاد شده از جمله نبودن زمینه فعالیت در این رشته، بالا بودن ریسک سرمایه گذاری، نبود فرهنگ مناسب کار در بخش کشاورزی، بازدهی پایین سرمایه در این بخش و .... دست به دست هم داده اند تا این بحران کاری را در زیر بخش های کشاورزی بوجود آورند. سیاست گذاری ،برنامه ریزی و اقدامات زیر بنایی مدیران و برنامه ریزان وزارت کشاورزی می تواند این مازاد تقاضا را به سمت تعادل بکشاند. با توجه به نعمات و استعدادهای طبیعی و بالقوه ای که خداوند متعال به کشور ما عطا فرموده زمینه های فعالیت بی شماری در این بخش وجود دارد که تنها  با یاری مسئولین محترم جهت فراهم سازی زمینه مساعد برای فارغ التحصیلان کشاورزی امکان پذیر می باشد.

دومین دوره انتخابات نظام مهندسی کشاورزی استان تهران

دومین دوره انتخابات نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ روز جمعه هفته جاری در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود. مرحله اول این انتخابات قرار بود دوهفته قبل برگزار شود که به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضای رای دهنده برگزار نشد. در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۸۵۰ نفر در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران عضویت دارند. مطمئنا اعضای محترم با حضور پرشکوه خود در انتخابات روز جمعه باعث تقویت این سازمان نوپا و مهمتر از همه بخش کشاورزی و منابع طبیعی خواهند شد.

بی عنوان بی عنوان

سلام

دیروز تو وبلاگم دوتا کتاب لاتین که در نوزدهمین نمایشگاه کتاب برای فروش موجود است ومعرفی کردم. از قضا دیروز رفتم نمایشگاه برای خرید این دو کتاب، کتاب اول که

 (Modern farm management ) اصلا تو غرفه انتشارات SBS نبود. اما کتاب دوم

 (Farm management) تو غرفه MC GRAW-HILL بود ولی وقتی برای پرداخت مبلغ به بانک رفاه داخل نمایشگاه رفتم متصدی صندوق کد کتاب وارد کرد و گفت این کتاب اصلا تو انبار نیست و ما اجازه فروش نداریم.

لازم بذکر ،که طریقه اطلاع من از نام ،کد و انتشارات این دو کتاب بوسیله sms (شماره ۳۰۰۰۳۵۳۵ که اعلام کرده بودند) و قسمت اطلاع رسانی نمایشگاه بود.

به هر حال این دفعه نیز به خاطر گناه نکرده از شما عزیزان معذرت می خوام. خبر دیروزم و لاک بگیرید و فقط به خاطر داشته باشید دو کتاب در زمینه مدیریت کشاورزی در دنیا به چاپ رسیده است.