فعالیت علمی - پزوهشی ۳

بسمه تعالی

 

تحلیل بهره وری و تخصیص بهینه عوامل تولید سویا

 شواهدی از داده های تلفیقی[1] در چهار چوب توابع تولید بیولوژیکی

 

سعید مقیسه[2] ، محمدرضا نظری[3]

چکیده

افزایش تقاضای دانه های روغنی و تلاش برای دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول در کشور از یک سو، و محدودیت تولید در اثر محدودیتهای منابع آبی، زمین، هزینه های رو به رشد انرژی و حاصلخیزکننده ها و بروز خشکسالی از سوی دیگر، توجه به تولید بهینه دانه های روغنی را، بطوریکه بتواند از نهاده های تولید به نحو کارایی، استفاده نماید از اهمیت بالایی بر خوردار کرده است. از اینرو تحلیل و بررسی چگـونگـی بکارگـیری نهـاده های تولید توسط کشاورزان و کارایی نهاده های مصرفی در فرآیند تولید از اهمیت بالایی برخوردار است. دخالت دولت در فرآیند تولید و بازار این محصولات که از طریق سیاستهای حمایتی، تعیین قیمت های تضمینی و میزان واردات صورت می گیرد، ضرورت تحلیل و بررسی تولید و عرضه محصول، عوامل اثر گذار بر آن و نیز نحوه تقابل دو طرف عرضه و تقاضا را دو جندان می کند. در این راستا توابع تولید می توانند به عنوان ابزارهای اقتصادی قدرتمند به برنامه ریزان و تحلیل گران کمک نماید. تابع تولید در کشاورزی یک مفهوم بیوفیزیکی است که رابطه بین مقدارهای فیزیکی تولید و مجموعه ای از نهاده ها را در شرایطی که اثرات متقابل بین نهاده ها و فاکتورهای غیر قابل کنترل محیطی  وجود دارد، بررسی می کند. برآورد این توابع و تحلیل اقتصادی فرآیند تولیدات کشاورزی، بخصوص برای کشورهای در حال توسعه که کمبود تکنیک های جدید آبیاری، استفاده از حاصلخیزکننده ها، سموم و... کشاورزی آنها را به فاکتورهای طبیعی حساستر می کند از اهمیت بالایی بر خوردار است. بدون شک هر چه اطلاعات پیرامون تابع تولید بیولوژیکی محصولات فراهم شـود به هـمـان نسـبت بهـتر می توان تصمیمات اقتصادی را در مورد بهره برداری مطلوب از منابع و عوامل تولید در اجرای مدیریتهای کشاورزی اتخاذ نمود. بعبارت دیگر این توابع ابزاری در جهت اجرای سیاستهای کشاورزی ( حـذف یارنه ها، قیمت های تضمینی، افزایش یا کاهش قیمت نهاده ها، تغییرات سطح زیر کشت و...) می باشد. با توجه به این ضرورت، در این مطالعه توابع تولید بیولوژیکی سویا، بصورت توابع خطی، کاب داگلاس، ترانسلوگ و تابع تولید درجه دوم با استفاده از داده های تلفیقی مربوط به استان گلستان تحت سیستم های معادلات غیر خطی برآورد گردیده اند. نتایج تخمینی نشان می دهد، تمامی الگوها در سسطح 95/0 معنی دار می باشند، براساس نتایج این تحقیق، کشاورزان در استفاده از نهاده کود شیمیایی اقتصادی عمل نکرده و بیشتر از میزان بهینه اقتصادی آن مصرف می کنند. بارندگی به عنوان یک عامل تعیین کننده در فرآیند تولید سویا  می باشد. کشش پذیری محصول نسبت به نهاده های باکتری و بذر مصرفی و همچنین بارندگی  کمتر از یک بوده و ضریب تابع کشش پذیر می باشد بنابراین استفاده بیشتر از این نهاده ها در راستای افزایش تولید توصیه می گردد. مثبت بودن اثر بارندگی نشان می دهد سرمایه گذاری در سیستم هایی آبیاری بارانی تولید را افزایش خواهد داد.

کلمات کلیدی: تابع تولید بیولوژیکی، بهره وری عوامل تولید، داده های تلفیقی، سویا

 

 



[1] Pooling data

 

[2]کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی

[3]کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی

 

 

 

این مقاله نیز در اولین سمینار علمی کاربردی صنعت روغن نباتی ایران در تیر ماه ۱۳۸۴ پذیرش و چاپ گردید(کتابچه سمینار صفحه ۴۴۲-۴۳۱). اگر خواستید می تونم مقاله کامل رو به صورت pdf در اختیارتون بگذارم.

 

نظرات 32 + ارسال نظر
سهیل عزیزی شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:59 ب.ظ

سعید عزیزهمیشه موفق باشی
کشور بوجود شماجوانان تلاشگر افتخارمیکند

خسرو شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 04:31 ب.ظ

خسته نباشی
ازمطالب وبت کیف کردم

نیوشا چهارشنبه 7 دی‌ماه سال 1384 ساعت 08:35 ب.ظ http://www.google.com

خیلی سایت خوبی لطف کنید این مقاله را به طور کامل به ایمیل من بفرستید

جواد زارع دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 03:43 ب.ظ

با عرض سلام
از مطالب وبلاگتان ممنونم
من رشته ام اقتصاد کشاورزی است.
می خواستم این مقاله را برای من ارسال کنید.
از شما تشکر می نمایم.
خدانگهدار و در کارهایتان موفق باشید.

جواد زارع یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:02 ق.ظ

با عرض سلام
از مطالب وبلاگتان ممنونم
من رشته ام اقتصاد کشاورزی است. در دانشگاه مازندران مشغول به تحصیل می باشم. من در مورد دانه های روغنی در حال تحقیق هستم و می خواستم مقاله تان را برای من ارسال نمایید تا کمکی به من کرده باشید بتوانم تحقیق خود را به خوبی انجام دهم.
از شما تشکر می نمایم.
خدانگهدار و در کارهایتان موفق باشید.

ثارالله رضاپور یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:09 ق.ظ

salam
maghalatun kheyli jaleb bud lotf mikonin baram ersal konin
متشکرم
موفق باشید

زهرا شوندی دوشنبه 16 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام.ضمن تشکر از زحمات شما .من دانشجوی سال ۳ اقتصاد کشاورزی از دانشگاه تبریز هستم.اگه ممکن باشه تمایل دارم مقالتونو کامل بخونم.در سایه پروردگار موفق باشید

حامدرفیعی چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام من دانشجوی ارشد دانشگاه تهرانم لطفا اگه ممکنه متن کامل مقاله رو برام بفرستین.

سمیه شرفا چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 04:23 ب.ظ

سلام باید بگویم که دست شما درد نکنه بلاگتون عالیه من مدیریت کشاورزی تبریز درس می خوانم اگر لطف نمایید متن مقاله تان را برای من میل کنید ممنون می شوم . با تشکر

هستی حسینی شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:36 ق.ظ

سلام
از بابت مطالب مفیدی که ارائه کردید بسیار ممنونم.
لطفا مقاله را به طور کامل برایم ایمیل کنید
بی صبرانه منتظر مقاله خوبتان هستم(فقط لطف کنید هر چه سریع تر)
متشکرم

محمد قاسمی چهارشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:11 ب.ظ

سلام
خسته نباشی.واقعا عالی بود.
لطفا متن کامل مقاله رو برای من بفرستید.
با تشکر

behzad دوشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:21 ب.ظ

با سلام
خواهشمندم نسخه pdf را برای من میل بزنید
با تشکر
تحلیل بهره وری و تخصیص بهینه عوامل تولید سویا
شواهدی از داده های تلفیقی[1] در چهار چوب توابع تولید بیولوژیکی

شیوا دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:22 ب.ظ

سلام جالبه امید وارم دوباره از این مطالب را بنویسید . ضمناَ
اگه توانستید pdf آن رات برای من بفرستید . ممنون میشم .

[ بدون نام ] یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 10:55 ب.ظ

سلام خیلی علمی و جالب بود لطفا فایل PDF رو بهم میل کن

محمد جمعه 21 دی‌ماه سال 1386 ساعت 06:40 ب.ظ

سلام مطلبت خیلی با حال بود خیلی ممنون می شم آگه واسام سند کنی

رضا چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:43 ق.ظ

رضا چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:44 ق.ظ

لطفآ مقاله را کامل برای من ایمیل کنید

مریم سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:04 ق.ظ

سلام. من دانشجوی ترم آخر اقتصاد کشاورزی از مشهد هستم. اگر میشه این مقاله رو برای منم بفرستین. من این ترم پایان نامه دارم و از دوستان هم رشته ام اگر کسی موضوعی داره که راهت باشه و مقاله در موردش باشه تقاضای هم کاری دارم.

تینا چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:10 ق.ظ

من یه سوالی میخوام در مورد برنامه ریزی جزیی در یک واحد صنایع غذایی.با جوابش .میتونید کمکم کنید؟بی صبرانه منتظر هستم.
اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم.

موسوی چهارشنبه 12 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:46 ب.ظ

سلام
خسته نباشید
من لیسانس جغرافیای طبیعی هستم در فکر تهیه یه مقاله با عنوان مدیریت تلفیقی کشاورزی هستم
می خواستم خواهش کنم یه تعریف کلی از مدیریت تلفیقی در اختیارم بزارید
البته اگه ممکنه
صمیمانه سپاسگذارم

علی یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ق.ظ

خیلی سایت خوبی لطف کنید این مقاله را به طور کامل به ایمیل من بفرستید

حسام جمعه 8 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:15 ب.ظ

سلام دوست عزیز

حسام جمعه 8 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:18 ب.ظ

سلام دوست عزیز
من میخواستم در صورت امکان این مقاه را برای من بفرستید
من دانشجوی ترم آخر کشاورزی هستم و جهت پروژه خودم می خواستم از مقاله شما کمک بگیرم چون جالب است
ممنون

سمانه سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:35 ب.ظ

واقعا خسته نباشید . میخواستم ببینم میتونید برای من متن کاملشو بفرستید البته به صورت میل ؟ ممنون میشم من بایستی یه تحقیقی ارایه بدم . تا اخر این هفته احتیاج دارم ممکنه ؟

محسن شنبه 30 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 04:25 ب.ظ

لطفا متن کامل این مقاله رو برایم ارسال کنید، تشکر

پدرام سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:35 ب.ظ

با سلام
خواهشمندم نسخه pdf را برای من میل بزنید
با تشکر
تحلیل بهره وری و تخصیص بهینه عوامل تولید سویا
شواهدی از داده های تلفیقی[1] در چهار چوب توابع تولید بیولوژیکی

pedram سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:40 ب.ظ

سلام من دانشجوی ترم 1 کارشناسی ارشد هستم تا فردا باید یک مقاله بدم میتونی برام بفرستی تحلیل بهره وری و تخصیص بهینه عوامل تولید سویا یه دنیا ممنون میشم اگه بفرستی

ابوالفضل صمدی شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:46 ب.ظ http://agripnu.com

سلام .من دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی هستم.اگه مکنه این مقاله را به طور کامل برام بفرستید ممنون

مهسا سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 07:58 ب.ظ http://citywithoutsun.blogfa.com

سلام.
سال نو را همراه با بهترین ها براتون ارزومندم.
من هم مثل باقی دوستان رشته ام مهندسی اقتصاد کشاورزی و در حال پایان نامه نوشتن هستم.اگر براتون امکان داره برای من هم مقاله را بفرستید
ممنون

ماهک شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:25 ق.ظ

لطفا متن کامل این مقاله رو برایم ارسال کنید، تشکر

آقا رضا دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:33 ب.ظ

سلام ،ذجنابعالی فقط میگی براتون میفرستم ولی نمی فرستی

القل بفرست یک ماهه درخواست داددم اما نفرستادی

سهیلا سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:33 ق.ظ

سلام
لطفا متن کامل این مقاله را برام ارسال کنید
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد