فعالیت علمی - پژوهشی - ۲

بسمه تعالی

 

تخمین توابع عرضه و تقاضای روغن نباتی در ایران

 

سعید مقیسه[1] و محمدرضا نظری[۲]

چکیده :

باتوجه به اهمیت توابع عرضه و تقاضا در اقتصاد خرد و اهمیت کشش‏هایی که با استفاده از این تابع بدست می‏آید؛ در امر سیاستگذاری برای سیاستگذاران، در این پژوهش به برآورد توابع عرضه و تقاضای روغن نباتی در کل کشور برای سالهای 1381 ـ 1363 پرداخته شده است. داده‏های مورد نیاز از سالنامه‏های آماری موجود در بانک مرکزی ، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی و اطلاعات موجود در شرکت توسعه کشت دانه های روغنی جمع آوری شده است. به این منظور توابع عرضه و تقاضا به صورت لگاریتمی، نیمه لگاریتمی و خطی برآورد گردیده است که در نهایت الگوهای خطی در هر دو تابع به عنوان توابع برتر شناخته شده اند. نتایج نشان می دهد کشش قیمتی تقاضای روغن نباتی پایین می باشد که نشان دهنده ضروری بودن این کالا در سبد مصرفی است. کشش درآمدی تقاضای روغن نباتی براساس این الگو 35/0 درصد بدست آمد. کشش متقاطع تقاضا نیز مثبت بوده که نشان دهنده قدرت جانشینی بالای روغن حیوانی و نباتی با یکدیگر می باشد. نتایج حاصل از برآورد تابع عرضه حاکی از واکنش شدید عرضه به تغییرات قیمت داخلی روغن نباتی می باشد. ضریب کشش قیمتی عرضه معادل 28/0 درصد بدست آمد. عرضه روغن نباتی نیز نسبت به تغییرات قیمت دانه های روغنی واکنش مثبت نشان داد.

  


[1] کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی                                          smoghissi@yahoo.com      Email :

[۲] کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی                                  nazari_eco@yahoo.com     

 

 

این مقاله در اولین سمینار علمی کاربردی صنعت روغن نباتی ایران در تیر ماه ۱۳۸۴ پذیرش و چاپ گردید(کتابچه سمینار صفحه ۴۵۱-۴۴۳). اگر خواستید می تونم مقاله کامل رو به صورت pdf در اختیارتون بگذارم.

 ضمناً این مقاله در دو قسمت در روزنامه ابرار اقتصادی شماره های ۲۱۱۹ و ۲۱۲۰ در تاریخ ۲۵/۸/۸۴ و ۲۶/۸/۸۴ در صفحه ۲۸ و ۲۶ بدون اطلاع بنده به چاپ رسیده است.

نظرات 15 + ارسال نظر
جواد زارع سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 05:38 ب.ظ

با عرض سلام
از مطالب وبلاگتان ممنونم
من رشته ام اقتصاد کشاورزی است.
می خواستم این مقاله را برای من ارسال کنید.
از شما تشکر می نمایم.
شهد موفقیت به کامتان باشد.

جواد زارع یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1385 ساعت 02:50 ب.ظ

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز
من دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه مازندران هستم و می خواستم متن مقاله تان را برایم ارسال فرمایید
با تشکر از شما

جواد زارع یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:59 ق.ظ

با عرض سلام
از مطالب وبلاگتان ممنونم
من رشته ام اقتصاد کشاورزی است. در دانشگاه کشاورزی ساری درس می خوانم. می خواهم در مورد دانه های روغنی تحقیقی انجام دهم و نیاز به کمک شما دارم. لطفاً این مقاله را برای من ارسال کنید شاید بتواند مرا در تحقیق خود کمک نماید. در انتها از زحمات شما در این وبلاگ و بروز رسانی آن تشکر می کنم و امیدوارم در همه مراحل زندگی خودتان موفق باشید.

میترا نوروزی شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:09 ق.ظ

میترا نوروزی شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:10 ق.ظ

سلام
با تشکر از مقاله بسیار عالیتان من خواستار متن کامل مقاله تان میباشملطفا به میلم در صورت امکان سند کنید

ایمیل شما صحیح نیست.

میترا شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:12 ق.ظ

با شلام من خواستار متن کامل مقاله تان می باشم. باتشکر

الهام شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:22 ق.ظ

سلام.من دارم روی موضوع تخمین تابع تقاضا کار می کنم اگه میشه لطف کنید متن کامل مقاله را برام میل بزنید.
باتشکر

مریم دوشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام
من دنبال یه مقاله کامل هستم که حداکثر نکات دستوریش رعایت شده باشه مانند مقدمه ،منبع وماخذو...
ممنون میشم اگه واسم میل کنید
منتظرم
بای...

محمد قاسمی چهارشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:17 ب.ظ

با سلام
من خواستار متن کامل مقاله تان می باشم. باتشکر

اشکان سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:51 ب.ظ http://shibeasiab.persianblog.com

بسیار سپاسگزار خواهم شد اگر متن این مقاله ی مفید را برای این جانب هم ارسال کنید... تشکر

ابوالقاسم چهارشنبه 9 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام
لطفا اگر واستون مقدور هست این مقاله و مقاله بعدی رو واسم بفرستین.
در ضمن پیشنهاد می کنم اگه ممکنه یه تالار گفتگو هم واسه کسانی که رشته کشاورزی می خونن توی وبلاگتون بگذارین تا بچه ها با هم ارتباط داشته باشن.
با تشکر

روح الله دوشنبه 28 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 10:36 ق.ظ

با عرض سلام وخسته نباشید
لطف برام بفرستید.

فرهاد پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 02:37 ب.ظ

بنده دانشجوی مهندسی هستم.
اگر برایتان مقدور است مقاله را برای بنده بفرستید
ممنون

محمود دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:46 ق.ظ http://WWW.MAHMOUD-REZZAEI.MIHANBLOG.COM

با سلام، رضایی هستم مدیری وبلاگ مدیریت تکنولوژی برتر.
من رشتم مدیریت دولتی است و برای تکمیل سیستم سود به اطلاعات کاملتری نیاز دارم،مقاله خوب بود ولی برای من کافی نیست.
دو تا خواهش از شما دارم: یک اینکه متن کامل مقاله رو بفرستید و دوم اینکه درصورت تمایل میتونیم تبادل لینک هم داشته باشیم.
منتظر جوابتون هستم.موفق باشید
یاعلی

سمیه سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 ب.ظ

با سلام.سمیه حسین پور هستم کارشناس ارشد اقتصادکشاورزی دانشگاه تهران.میشه لطف کنید مقاله ای که به برآورد عرضه و تقاضای روغن نباتی ایران پرداختید را برام میل کنید با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد