سرمای سخت، هشدار جدی

امسال ایران زمستان سرد و سختی رو تجربه کرد. سرمایی که بنا به استناد اطلاعات و آمار در نیم قرن اخیر بی سابقه و کم نظیر بود. سرما هرچند می تواند بعنوان قسمتی از برنامه طبیعت باشد اما سرمای سخت امسال مطمئنا طبیعت را دچار دگرگونی خواهد کرد. در این بین گیاهان یکی از آسیب پذیرترین اجزای طبیعت هستند. سرما زدگی گیاهان مخصوصا گیاهان زراعی و باغی که از اصلی ترین منابع تغذیه ای می باشند هشداری برای ما بود. سرما زدگی و خشک شدن  مرکبات باغهای شمال ، گیاهان گلخانه ای و سایر گیاهان پاییزه کاشته شده بیش از میلیاردها تومان خسارت به کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وارد نمود. این رویداد آزمون جدی برای وزارت کشاورزی و کشاورزان بود و مشخص شد نه تنها از روشها و اصول صحیح در کشت گیاهان استفاده نمی شود بلکه مدیریت بحران نیز در این حیطه وجود ندارد. حال از بعد دیگری به قضیه نگاه می کنیم : بنده اهل عرفان و اخلاق نیستم ولی معتقدم علت اصلی این سرمای سخت و زیان آور را باید در رفتار خودمان جستجو کنیم. خداوند در قرآن فرموده خداوند نعمتى را که بر قومى ارزانى داشته تغییر نمى‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند (سوره مبارکه الانفال آیه 53). این آیه موید این امر است که تغییر رفتار طبیعت تابع تغییر رفتار انسانهاست. متاسفانه اگر در جامعه خودمان جستجو کنیم شاهد معضلات و ناهنجاری های فراوانی هستیم که هر روز در حال افزایش است، دروغ، ریا، کلاهبرداری، ربا، غش در معامله، کم فروشی و از این قسم موارد که جامعه را به سمت انحطاط و تباهی می کشاند. کم فروشی و غش در معامله که مربوط به تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز می شود هر روز در حال افزایش است و رنگ و لعاب قانونی و شرعی به خود می گیرد. نمونه بارز آن مخلوط نمودن شیر با آب و استفاده از نامشخص ترین قسمت دامها در فرآوردهای گوشتی نظیر سوسیس و کالباس می باشد. خداوند در قرآن در آیات متعدد اشاره می کند که قوم شعیب به خاطر گناه کم فروشی در معامله به کیفر سختی دچار شده و مورد عذاب الهی قرار گرفتند. در هر حال این سرما هشدار جدی برای ما بود که هم در رفتارمان تغییر اساسی ایجاد کنیم و در بعد دیگر تمام جوانب علمی تولید را برای مقابله با سرما رعایت نماییم.

نظرات 3 + ارسال نظر
رزا بداغی دوشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 03:07 ب.ظ http://rosaceae.blogfa.com/

سلام جناب آقای مهندس . روز مهندسی رو خدمت شما تبریک می گم. مثل اینکه سرتون فوق العاده شلوغه. ولی اگر در این بین یه وقت کوچکی پیدا کردید حتما سه شنبه ۷ اسفند در جشنواره روز مهندسی شرکت کنید تا بتونیم شما رو دوباره از نزدیک ملاقات کنیم. روزتون بخیر.

رزا بداغی جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:24 ق.ظ

سلام آقای مهندس. نمی دونم اومدید جشنواره یا نه. ولی ای کاش افتخار دیدار مجدد خودتون رو به بنده عنایت می فرمودید. علی ایها حال برای خواندن آخرین پست( جشنواره) وبلاگ بنده لطف بفرمایید تشریف بیارید و حتماً نظر خودتون رو قید بفرمایید . ممنونم و متشکر

منصور چهارشنبه 28 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:03 ب.ظ

سلام خسته نباشید آقای مهندس اگه میشه در مورد سیب زمینی هم توضیحاتی لنویسید در مورد کاشت قیمت بازار آفات و......ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد