رشته مدیریت کشاورزی

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی از سال 81 در دو دانشگاه تهران و تبریز آغاز شد. این رشته که به لحاظ نزدیکی به رشته اقتصاد کشاورزی در دانشکده اقتصاد کشاورزی تدریس می شود دارای دروس متنوع و کاربردی زیادی است که از اعتبار خاصی در بین رشته های کشاورزی برخوردار می باشد. این رشته در دانشگاه تبریز تحت عنوان مدیریت مزرعه و در دانشگاه تهران تحت عنوان مدیریت کشاورزی تدریس می شود که این دو رشته  فقط در 7 الی 8 واحد با هم تفاوت دارند. رشته مدیریت کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد دارای 18 واحد پیش نیاز و 32 واحد اصلی می باشد. جنبه های علمی و کاربردی این رشته جذابیت زیادی را بین دانش آموختگان رشته کشاورزی ایجاد نموده است. دانشگاه تهران در سال 81  پذیرش در این رشته را آغاز و در سال 82 دومین و آخرین ورودی این رشته را پذیرش نمود. در حال حاضر دانشگاه تهران در رشته مدیریت کشاورزی پذیرش دانشجو ندارد. دانشگاه تبریز از سال 81 پذیرش در رشته مدیریت مزرعه را آغاز و همچنان مشغول به پذیرش دانشجو در این رشته می باشد.

طبق گفته های یکی از مسئولین دانشگاه این رشته به درخواست وزارت جهادکشاورزی تأسیس شد و در ابتدا قراردادی فی مابین دانشگاه تهران و وزارت کشاورزی منعقد شد که بر اساس آن دانشجویان پذیرفته شده در این رشته در دانشگاه تهران می باید توسط وزارت کشاورزی بورس شوند. ولی بعد از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهادسازندگی این قرارداد کان لم یکن تلقی شد.

متاسفانه در حال حاضر توجه خاصی به این رشته نمی شود. رشته مدیریت کشاورزی  دارای واحدهای پیش نیاز زیادی می باشد که با توجه به سنگینی مقطع کارشناسی ارشد از کارآیی دانشجویان این رشته می کاهد. با توجه به نیاز کشور و بخش کشاورزی به این رشته باید رشته مدیریت کشاورزی از مقطع کارشناسی تدریس شود تا دانشجویان با زمان مکفی کارآیی لازم را در این رشته داشته باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی جمعه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:21 ب.ظ http://www.golpadppm.com

سلام من میخوام ارشد رو در رشته اقتصاد یا مدیریت کشاورزی شرکت کنم لطا اگه امکان داره لیست دانشگا هایی که این رشته ها رو در مقطع ارشد پذیرش می کنن برام میل بزنید مرسی موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد