ایده نو برای طرح ملی ساماندهی ایده های جوان

با سلام

ایده زیر را برای طرح ملی ساماندهی ایده های جوان فرستادم.  خوشحال می شوم از نظرات ارزشمند شما خوانندگان عزیز بهره مند گردم. 

http://www.ideacenter.ir/

اصلاح قانون معافیت رتبه های برتر کنکور (1 تا 3)

احتراماً با توجه به عنایت مقام معظم رهبری در خصوص معافیت رتبه های برتر علمی کشور (رتبه های 1 تا 3) از خدمت مقدس سربازی به استحضار می رساند : اکثر دانشجویان کارشناسی  و کارشناسی ارشد دانشگاه ها علی رغم رقابت علمی فشرده و حایز بودن شایستگی های لازم مشمول این عنایت نمی شوند چرا که این معافیت شامل رتبه های 1 تا 3 دانشگاه ها می شود. در صورتیکه رقابت بین رتبه های 1 تا 10  و حتی 1 تا 100 بسیار فشرده و نزدیک به هم می باشد و تفاوت زیادی از لحاظ نمره علمی بین رتبه های 1 تا 10 نمی توان قائل شد. نکته قابل توجهی در معافیت رتبه های 1 تا 3 وجود دارد کسب رتبه 1 تا 3 توسط خانم ها و یا افرادی که سابقاً از طرق دیگری معاف شده اند در برخی از رشته ها می باشد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا لااقل رتبه های بعدی بتوانند از این شرایط استفاده نمایند. چنانچه مستحضرید یکی از مشکلات قشر تحصیل کرده بخصوص رتبه های برتر علمی کشور انجام خدمت مقدس سربازی می باشد که طی این مدت این افراد از وادی علم و دانش و رشته تخصصی خود به دور افتاده و کارآیی آنها کاهش می یابد که خود طبیعتاً در روند علمی کشور و دستیابی به خودکفایی ایجاد اشکال می نماید.

چند راهکار اساسی که در این خصوص مفید و کارآمد می باشد عبارتند از :

1-  با توجه به نامگذاری امسال به نام مبارک پیامبر اعظم(ص) توسط مقام معظم رهبری و با توجه به قداست و شرافت آن پیامبر عظیم شأن و خاندان پاک و مطهرش اعلام معافیت رتبه های 1 تا 14 در کنکورهای سراسری و کارشناسی ارشد دانشگاه ها.

2-  معافیت از خدمت مقدس سربازی افرادی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری طرح های کاربردی- تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی انجام داده اند.

3-  معافیت برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که دارای حداقل دو مقاله چاپ شده در سمینارها و مجلات علمی بین المللی هستند.

4-  معافیت از خدمت مقدس سربازی برای رتبه های 1 تا 100 کنکور سراسری و 1 تا 14 کنکور کارشناسی ارشد و 1 تا 2 دکتری.

5-  کاهش دوران خدمت مقدس سربازی به تناسب مقطع تحصیلی. برای کارشناسی 20 روز آموزشی و یک سال خدمت، کارشناسی ارشد 10 روز آموزشی و 5 ماه خدمت، دکتری 5 روز آموزشی و 2 ماه خدمت که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری طرح خدمت به صورت کارورزی در رشته تخصصی صورت گیرد.

 

مزایایی را که می توان در صورت اجرای هریک از موارد بالا از آنها نام برد عبارتند از :

1-    اجرای عدالت و مهرورزی به نحو احسن در خصوص این افراد

2-    جلوگیری از فرار مغزها

3-    ایجاد انگیره برای خدمت رسانی به انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان

4-    استفاده بهینه و مطلوب از تخصص این افراد در جهت رشد و شکوفایی کشور

5-    کاهش هزینه در نظر گرفته شده برای خدمت سربازی

6-    کاهش مشکلات جوانان برای مسائل اصلی زندگی از جمله ازدواج، کار ، مسکن و ...

7-    بالا رفتن سطح علمی کشور

8-    بالا رفت امید به زندگی در بین این افراد

9-    افزایش رقابت علمی در بین جوانان و در نتیجه رشد و شکوفایی علمی کشور.    

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد